Praktikus tippek a megfelelő abroncs kiválasztásához

A legtöbb autóvásárlást hosszú gondolkozás előzi meg. A leendő tulajdonosok megannyi szempontot igyekeznek figyelembe venni, hogy a lehető legjobb döntést hozzák meg – hiszen a kocsit nemcsak néhány évre vásároljuk meg. Éppen ezért a megfelelő abroncs kiválasztása is rendkívül fontos.

Hogy mégis miért?

Természetesen az autó akkor fog a legideálisabban működni, ha minden alkatrésze tökéletesen passzol. Ez alól a gumiabroncs sem kivétel, tehát mindenképp a megfelelő típusú és méretű kiegészítőre van szükség. Ennek köszönhetően tökéletesen fog működni a kocsi, és kevésbé lesz balesetveszélyes az utazás.

De milyen szempontok alapján válasszunk?

A tudatos vásárlók egészen biztosan felteszik a kérdést, hogy milyen tényezőket érdemes figyelembe venni a választáskor. Íme most két praktikus tanács amit érdemes megfogadni.

Körülmények

Az egyik legfontosabb szempont, hogy mit várunk el az abroncstól. Ha lényegében átlagos körülmények között akarjuk használni az autót (normál útviszonyok és sebesség), akkor nincs nagy különbség az egyes típusok között. Azonban ha nagyobb teljesítményt várunk el (pl. rendszeres autópálya használat), vagy nehezebb útviszonyok között használjuk (pl. havas útvonal), akkor mindenképp érdemes a prémium kategóriás abroncs mellett dönteni.

Az autó

A másik fontos tényező természetesen maga az autó. Mindenképpen olyan gumiabroncsot válasszunk, ami legalább annyit tud, mint maga a kocsi. Persze érdemes a minél jobb minőség mellett dönteni, így garantáltan jól fogunk járni. A prémium kategóriás abroncsok ugyanis kevésbé kopnak és jóval gazdaságosabbak is.

Hogyan csináljuk jól? – Kerékcsere házilag 2.

Bizonyos esetekben kénytelenek mi magunk gondoskodni a kerékcseréről. Éppen ezért érdemes tudni, hogy hogyan kell jól elvégezni ezt a munkát. Előző írásunkból kiderült, hogy milyen nélkülözhetetlen eszközökre van szükség a cseréhez.

Most pedig lássuk a kerékcsere folyamatát!

Előkészületek

Mindenek előtt ellenőrizzük a felszerelendő kerék állapotát. Ha bármilyen rendellenességet vélünk felfedezni, mindenképp kérjünk segítséget egy szakembertől.

Ha megbizonyosodtunk róla, hogy az új kerék felszerelhető, álljunk az autóval vízszintes felületre. Húzzuk be a kéziféket és tegyük egyes vagy hátrameneti sebességbe a kocsit.

Amint minden előkészületi teendő elláttunk, kezdődhet maga a kerékcsere. Természetesen kellő körültekintéssel végezzük a munkát, így megelőzve a balesetet.

  1. Az emelés helyével átlósan ékeljük ki a kereket, lehetőség szerint mind a két oldalról.

  2. Külön-külön kerekenként emeljük fel az autót (a megfelelő szerszám segítségével), és amennyiben van emelőbak, azt helyezzük a futómű alá. Ha az autó stabilan áll, folytathatjuk a folyamatot.

  3. Csavarjuk ki a kerékcsavarokat és szedjük le a kereket.

  4. Helyezzük fel az új abroncsot és kézzel kapassuk rá a csavarokat.

  5. Kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen és húzzuk meg, amennyire csak lehetséges.

  6. Vegyük ki az emelőbakot és eresszük le az autót.

  7. Állítsuk be a keréknyomást, és ellenőrizzük az abroncsok állapotát.

  8. Gondoskodjunk a leszerelt gumik szakszerű tárolásáról.

Hogyan csináljuk jól? – Kerékcsere házilag 1.

A szezonális kerékcserét alapvetően praktikusabb szakemberre bízni, aki garantáltan jó munkát végez. Azonban előfordul, hogy bizonyos esetekben (például defekt) kénytelenek vagyunk mi magunk megoldani a cserét. De mégis hogyan kell ezt jól csinálni?

A nélkülözhetetlen felszerelés

  1. Talaj

A biztonságos kerékcseréhez természetesen nélkülözhetetlenek bizonyos „hozzávalók”. Először is az autót mindenképp szilár burkolatú (lehetőleg aszfaltozott vagy betonozott) vízszintes területre kell állítani. Ezen a területen a kocsi biztonságosan megemelhető, és nem kell aggódni a stabilitása miatt.

  1. Emelő

Az autókhoz általában gyárilag adnak emelőt. Azonban ezek csak végszükség esetére valók, ezért a legtöbb esetben nem túl biztonságosak. Éppen ezért célszerű beszerezni egy jobb állapotú eszközt, amely teljes mértékben megbízható.

  1. Kitámasztás

A kerékcsere során szintén nélkülözhetetlen kellék a kitámasztó ék. Természetesen nem jellemző, hogy minden autóban van ilyen kiegészítő, de aggodalomra semmi ok, mert az éket remekül helyettesíthetjük egy kővel vagy téglával is. Ennek lényege ugyanis, hogy megakadályozza az autó elgurulását, és erre a célra tökéletesen megfelel az adott helyen talált kiegészítő is.

  1. Egyéb

A kerékcseréhez mindezeken felül szükség van kerékkulcsra, egy nagyobb csavarhúzóra vagy a dísztárcsa leszereléséhez használatos speciális eszközre. Ezeket általában az autó alapvető szerszámkészlete tartalmazza, tehát nem kell külön gondoskodni a meglétükről.

De hogyan kezdjünk neki a kerékcserének? Következő cikkünkből megtudhatja!

Hogyan csináljuk jól? – A gumiabroncs tárolásáról

A szezonváltás miatt időről időre le kell cserélni az abroncsgarnitúrát az autókon. Ilyenkor pedig rendszeresen felmerül a kikerülhetetlen kérdés: „mi legyen a sorsa a használaton kívülieknek?”.

Nézzük most mit érdemes erről tudni.

A leszerelt kerekek tárolását illetően alapvetően két megoldás közül választhatunk. Egyrészt vannak olyan szerelőműhelyek, ahol a szolgáltatás részeként vállalják a szakszerű megőrzést a következő szezonig. Másrészt választható az otthoni tárolás is, azonban ez esetben érdemes megfogadni néhány praktikus tanácsot.

  • Minden esetben száraz és napfénytől védett helyre pakoljuk el a nem használt abroncsokat.

  • A kerekeket ne a futófelületre állítva tegyük el, hanem elfektetve pakoljuk egymásra.

  • Célszerű alaposan lemosni a leszerelt abroncsokat, megtisztítani a felnit és a futófelületet. Mindazoknak, akik nagyon szívükön viselik az abroncsok sorsát, érdemes speciális ápolószert is bevetni, hogy így még jobb minőségben kerülhessenek majd fel újra az autóra.

  • A felnivel együtt történő váltás esetében legyenek felfújva a kerekek, legalább az előírt nyomásra, vagy még annál magasabbra.

  • Mindazok számára, akik szeretnék „kényeztetni” a gumiabroncsokat, érdemes egyéb lehetőségeket is kihasználni. A méretre gyártott tárolózsákok, illetve a tartóállvány használata még kényelmesebbé teheti a gumik „pihenését”.

A nem használt abroncsok elhelyezése tehát nem túl bonyolult. Azonban ezt a néhány aranyszabályt érdemes betartani, hogy a következő időszakban is jól teljesítsenek a gumik.

Amit a guminyomásról tudni kell II.

Sokan „felesleges rossznak” tartják a guminyomás ellenőrzését. Azonban korábbi cikkünkben bemutattuk a helytelenül beállított nyomás hátrányait. Ennek következtében romlik a menetkomfort, rendellenesen kopik a gumiabroncs, az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag kibocsátás magasabb lesz, valamint fokozódik a balesetveszély is.

Tehát úgy tűnik mégsem annyira felesleges az a bizonyos ellenőrzés.

Na de hogyan ellenőrizhetjük a guminyomást?

A nyomást ellenőrizni és beállítani kizárólag hideg abroncson lehet. Tehát az autónak vagy legalább másfél órát állnia kell, vagy alacsony sebességgel 1-2 km tehető meg vele. Ez azért rendkívül fontos, mert üzem közben a gumik felmelegszenek és így a nyomás is megnő bennük – tehát ekkor ellenőrizve nem kapnánk pontos képet.

Legegyszerűbben egy benzinkútnál vagy egy gumisműhelyben lehet mindezt elvégezni. Azonban rendkívül hasznos egy saját műszer, amellyel akármikor megvizsgálható a nyomás aktuális állapota.

Milyen gyakran van szükség az ellenőrzésre?

A nyomást általában 2 hetente ajánlatos megvizsgálni, de mindenképp érdemes a nagyobb utazások előtt megmérni.

Hogy erre miért van szükség?

A levegő lassan szivárog el, ezért minden abroncs fokozatosan veszt a nyomásából. A rendszeres ellenőrzés lehetővé teszi, hogy folyamatosan korrigáljuk ezt a problémát, és a gumik minden helyzetben tökéletesen működjenek.

Honnan tudható az optimális nyomás mértéke?

Az adott autóra vonatkozó értéket a gépjármű használati utasítás tartalmazza, illetve általában a tanksapka fedelén vagy az ajtóoszlopon is megtalálható ez az információ.

Amit a guminyomásról tudni kell I.

Sokan csak „felesleges rossznak” tartják a guminyomás ellenőrzését. Azonban egy néhány évvel ezelőtti vizsgálat megmutatta, hogy rosszul beállított nyomás miatt az autósok évente közel 2 milliárd liternyi üzemanyagot pazarolnak el Európában.

Tehát lehet, hogy mégsem annyira felesleges az a bizonyos ellenőrzés?

Lássuk most, mit kell tudni a guminyomásról!

Milyen hátrányai vannak a helytelen nyomásnak?

A menetkomfort

A túl puha gumikon a jármű könnyedén imbolygóvá, míg a magas nyomású abroncson pattogósabbá válik. Ezek határozottan csökkentik a menetkomfortot, ezzel kényelmetlen utazást okozva

A gumiabroncsok

A rosszul beállított nyomás hatására az abroncsok élettartalma csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés hatására egyenetlen lesz az igénybevételük, így a futófelületen rendellenes kopás alakul ki.

Üzemanyag fogyasztás és káros anyag kibocsátás

Az alacsony guminyomás növeli a gördülési ellenállást, amelynek hatására megemelkedik az üzemanyag fogyasztás, valamint megnő a szén-dioxid kibocsátás.

Balesetveszély

Az alacsony guminyomás hatására rosszabb lesz az autó kormányozhatósága és csökken a kanyarstabilitás is. Ennek hatására a vezető könnyedén elvesztheti uralmát az autó fölött, ami pillanatok alatt komoly balesetet okozhat.

A túl magas nyomás következtében a gumik nem biztosítanak kellő érintkezést az úttal, így romlik a menetstabilitás és megnő a fékút. Emellett a túl keményre fújt abroncs sérülékenyebb is, ami szintén fokozza a balesetveszélyt.

Szerviz lehetőségek

Hogy minden flottul menjen!

Bizonyos időközönként érdemes átvizsgáltatni a gépjárműveket, hogy így megbizonyosodhassunk a biztonságáról. Hiába a kitűnő technológia, ha nem ügyelünk eléggé annak épségére, akár komoly gondok is adódhatnak vezetés közben.

Ebben nyújthatnak segítséget kiváló telephelyeink!

Ezek mindegyikén minőségi és modern technológiájú felszerelés segíti a munkát, amelyet tapasztalt szakembereink végeznek. A mindenre kiterjedő, alapos átvizsgálásnak köszönhetően meggyőződhet róla, hogy a járműve biztonságos. Erre érdemes időt fordítani a hosszabb utazások előtt, illetve az autó nyárra vagy télre való felkészítését megelőzően.

Szolgáltatásaink több településen is megtalálhatóak.

Debrecenben három helyen, a Lovas utcában, a Monostorpályi és Diószegi úton találhatja meg szervizeinket. Ezek mindegyikében foglalkozunk futómű beállítással; gumiszereléssel; keréktárolással; olajcserével; a lengéscsillapító bevizsgálásával; fék-, felni-, szélvédő- és autóklíma javítással, valamint fényszóró beállítással. Mindezek mellett forduljon hozzánk bátran, ha Önnek szakmai tanácsra, vagy az autójának műszaki vizsgára van szüksége.

Szolnoki szervizünket a Nagysándor József utcában találhatja meg. Itt szintén foglalkozunk a futómű beállításával, gumiszereléssel, keréktárolással, olajcserével, fék-, felni-, és autóklíma javítással. Emellett a szaktanácsadás, a műszaki vizsgáztatás és az autóklíma feltöltés ügyében is kereshet bennünket. Szervizünkben az autómosás és a kamionmosás lehetősége is várja.

Munkatársaink Kaposváron a Kenyérgyár utcai szervizben állnak rendelkezésre. Ők a futómű beállítás, a gumiszerelés, a keréktárolás, az olajcsere, a lengéscsillapító bevizsgálása, a fék- felni- és autóklíma javítás, a szaktanácsadás, a műszaki vizsgáztatás, a fényszóró beállítás, valamint az autó- és kamionmosás terén nyújtanak segítséget.

Pécsi szervizünk a Közraktár utcában található. Itt szintén lehetőség van a futómű beállítás, a gumiszerelés, a keréktárolás, a felni javítás, a szaktanácsadás, a műszaki vizsgáztatás, a fényszóró beállítás és az autóklíma javítás szolgáltatásainak igénybevételére.

Az Oláh Gumiszerviz Kft. szervize Budapesten a Gyömrői úton lelhető fel. Itt a következő szolgáltatások érhetőek el:

  • futómű beállítás

  • gumiszerelés

  • keréktárolás

  • olajcsere

  • Lengéscsillapító bevizsgálás

  • Fékjavítás

  • Felni javítás

  • Szaktanácsadás

  • Műszaki vizsgáztatás

  • Fényszóró beállítás

  • Autóklíma javítás

Ha Önnek is egy remek csapatra lenne szüksége gépjárműve szervizeléséhez, akkor keressen minket. Kiváló szakembereink állnak rendelkezésére, hogy autóját a megszokott biztonsággal használhassa.

Petlas márka

Minőség felsőfokon

Az autók fejlődése során az egyik legfontosabb szempont a biztonság kérdése volt. Lényegében ennek köszönhetően alakultak ki a jobbnál jobb típusok, amelyek között ma kedvünkre válogathatunk. Az autók biztonságát tovább fokozhatjuk a kiváló gumiabroncsokkal, éppen ezért mindenképp érdemes minőségi kiegészítőket választani – például a Petlas termékeket.

A Petlas márka egyet jelent a kiváló minőség, az innovatív fejlesztés és környezettudatosság fogalmaival. A termékek előnyeit nemcsak a személyautók, hanem a nagyobb gépjárművek (pl. mezőgazdasági gépek) tulajdonosai is kihasználhatják.

De mit érdemes tudni erről a vállalatról?

A céget 1976-ban hozták létre, és azóta már több mint kétezren dolgoznak a Petlas-nál.

A vállalat célja, hogy biztonságos, környezettudatos és gazdaságos megoldást kínáljon az emberek számára. Ennek érdekében már évtizedek óta foglalkozik a folyamatos fejlesztéssel, amelynek köszönhetően rendkívüli minőség jellemzi az összes terméket.

A vállalat alapelve, hogy

  • olyan magas minőségű és megbízható termékeket hozzon létre, amelyek a vásárlók igényeire válaszolnak, és számukra kiváló megoldást biztosítanak.

  • optimalizálja a lehetőségeket, ezzel elérve, hogy mindkét fél elégedett legyen a vásárlással.

  • növelje a piacon belüli versenyt, ezzel is elősegítve, hogy egyre kiválóbb termékeket fejlesszenek a gyártók.

  • környezetvédelmi felelősséget vállaljon, tehát minden esetben a minket körülvevő világot tartsa szem előtt.

Mindezek érdekében a Petlas-nál dolgozók több éves szakmai tapasztalatuk és tudásuk alapján fejlesztik a gumikat. A cég hisz a folyamatos fejlődés lehetőségében, ezért minden kínálkozó lehetőséget megragad, hogy innovatív újításokat eszközöljön.

Az autók nyáriasításának 5 pontja

A tartósan meleg hőmérséklet egyet jelent a nyári gumik felhelyezésének szükségességével. Azonban az autók nyári felkészítése nem ennyiből áll csupán. Hogy mit érdemes még ekkorra időzíteni?

  1. Mint ahogy arra már utaltunk, a tavaszi időjárás beköszöntével elérkezett a nyári gumik felhelyezésének ideje, ugyanis ha a hőmérséklet tartósan +7 fok fölé emelkedik, akkor már érdemes cserélni.

  2. A kerékcsere közben ajánlott alapos átvizsgálást tartani, ugyanis ilyenkor olyan részekre is rálátásunk lehet, amelyekre egyébként nem. Többek között alaposan megvizsgálhatjuk a fékbetétek, a féktárcsák, és a lengéscsillapító állapotát. Bármilyen probléma esetén természetesen érdemes felkeresni egy szakembert, aki orvosolni is tudja a gondot.

  3. A folyadékokat is érdemes leellenőrizni. Ennek szintjén mi is könnyedén megállapíthatjuk, azonban a minőségi vizsgálatát jobb szakemberre bízni.

  4. A hosszú és piszkos tél után ajánlott újra formába hozni az autót – ebben lehet segítségünkre egy alapos mosás és ápolás.

  5. Mindenképp fordítsunk külön figyelmet a klímára, hiszen ez igen fontos a nyári melegben. Ennek átvizsgálása és tisztíttatása elengedhetetlen a megfelelő működéshez, és a kényelmes utazásokhoz. Amennyiben szükséges, cseréljük ki a szűrőt és szerezzünk be egy minden szempontból megfelelőt. Ugyanis ha ez eltömődött, akkor jelentősen ronthatja a motor teljesítményét és növelheti az autó fogyasztását is.

A nyári felkészülés közben tehát nem csak az autógumikra, hanem egyéb dolgokra is érdemes figyelmet fordítani. Ezek között kiemelten fontos a klíma ellenőrzése, hiszen erre komoly feladat vár nyáron.

A téli és a nyári gumiabroncs különbségei

Minden autótulajdonos tudja, hogy az évszakok váltakozása a gumiabroncsok cseréjét is szükségessé teszi. Mindenki hallott már a téli és a nyári gumikról – de vajon mi a különbség közöttük? Miért nem mindegy, hogy melyiket mikor használjuk?

Sok évvel ezelőtt még nem okozott gondot a gumik cseréje, hiszen a legtöbb esetben egy típusúval járt mindenki. Azonban akárcsak az autók biztonságtechnikája, úgy a gumik összetétele és kivitelezése is sokat fejlődött. Ennek eredményeként alakultak ki a ma téli és nyári gumiként emlegetett lehetőségek.

Mi a különbség a kettő között?

A legalapvetőbb eltérés a kettő között, hogy az összetételük és a mintázati kialakításuk különbözik.

A nyáriak általában lágyabb gumikeverékből állnak, míg a téliek anyaga magas szilika tartalmú. Ennek köszönhetően a hideg aszfalton sem lesznek merevek, tehát ugyanolyan eredményesen használhatóak. Ellenben a nyári gumik rideggé válnak, és egyáltalán nem képesek megtapadni az útburkolaton télen.

A téli gumik sűrűn elhelyezkedő lamellákból és mély kapaszkodóblokkokból állnak. Ennek eredményeként sokkal hatékonyabbak a zordabb időjárási körülmények között.

Mikor és miért érdemes cserélni?

Az autóabroncsok cseréjének időpontját a hőmérséklet határozza meg – ha ez tartósan +7 fölött van, akkor ajánlott felhelyezni a nyári gumikat. Ennek oka, hogy a télieket nem érdemes a meleg aszfalton használni, ugyanis sokkal gyorsabban kopnak, és ennek következtében az autó fogyasztása is megnő. Ráadásul a téli gumik nyáron, nedves felületen kevésbé biztonságosak.

Mindezekből kitűnik, hogy a téli és a nyári gumik között az összetétel, a mintázat és a biztonság szempontjából is nagy különbségek vannak. Éppen ezért ügyeljünk arra, hogy az autónk az időjárásnak megfelelő kiegészítőkkel rendelkezzen.